search

1. Specialized 2020 Venge ProNY

Bästa racercykeln - Plats 1

Det här är cykeln för dig som vill kunna tävla direkt och gärna gör utbrott från klungan. Helt enkelt en cykel som har allt man kan önska sig, utan att man behöver göra några kompletteringsköp.

Bra hjul, aerodynamisk, hydrauliska bromsar, elektrisk växling. Skivbromsarna är toppen när det är blött ute. Den här cykeln är snabb och gjord för att bara mala på i timme efter timme själv på landsvägarna. Ska man klaga på något så är det att den bara har näst bästa växelgruppen från Shimano.

De har lyckats kapa nästan ett halvt kilo från förra årets modell, vilket ger en vikt på strax över 7 kg - grymt bra för en aero-cykel. Framklingorna är semi-kompakta dvs 52/36 kuggar, vilket räcker till både för en elit och en bra tränad motionär.

Cyklar man i en klunga är en aerodynamisk cykel kanske inte det viktigaste, men när man tränar själv eller kör triathlonlopp eller tempolopp är det väsentligt.

+

Aerodynamisk, klar för tävling

Priset

83 990 :-

Pris hämtat 28/1

länk

2. Rose X-LITE FOUR

Bästa racercykeln - Plats 2

Det här är cykeln för dig som vill vara snabbast i acceleration och klättring uppför backarna.

Det här är listans lättaste cykel på 6,7 kg. Cykeln kan dock konfigureras precis som du vill ha den på Roses hemsida. Det ger dig många möjliga kombinationer av växelgrupp, bromsar, hjul, sadel och diverse komponenter.

Den här cykeln är redo direkt för tävling men är även perfekt för träning och motionslopp. Nackdelen är att det kan vara svårt att välja komponenter om man inte har koll, men känner man någon med kunskap om landsvägscyklar så kan man säkert få hjälp.

Växelgruppen är SRAM som är fullt kompatibel med Shimanos motsvarande grupp, om man behöver kombinera delar i framtiden.

Detta är en cykel för dig som prioriterar låg vikt för att vara snabb i backarna och hastiga accelerationer.

+

Vikten, rimligt pris

Fälgbromsar

27 825 :-

Pris hämtat 28/1

länk

3. Crescent DECA, 22-VXL

Det här är cykeln för dig som vill gå medelvägen, med ett rimligt pris och komfortabel sittställning, vilket passar motionärer och nybörjare.

Aluminiumramen och växlarna i mellanklassgrupp gör att du får en bra cykel till ett hyfsat pris. Det är lätt att uppgradera till dyrare växelgrupper men det är hjulen som är viktigast att byta ut om man ska bli snabbare.

Framgaffeln är av kolfiber vilket är standard även på aluminiumcyklar. Det gör att man minskar vibrationerna i händerna väsentligt. Den här cykeln är ungefär 1 kg lättare än den billigaste cykeln i listan och är nästan 10 kg tung. Men det är ändå inte vikten utan hur aerodynamisk man är på cykeln som avgör farten man kan hålla.

Sammanfattningsvis är detta en bra medelväg med bra komponenter och ett utmärkt val som första landsvägscykel.

+

Medelväg som går att uppgradera

Fälgbromsar, enklare hjul

10 995 :-

Pris hämtat 28/1

länk

4. Scott Addict 25 19, Unisex, VitNY

Det här är cykeln för dig som vill ha en bra nybörjar-racer att växa i. Det är bra komponenter och möjlighet finns att köra på lite sämre vägar.

På den här cykeln sitter 32 mm breda däck vid köpet, vilket är intressant. På senare år har man satt på allt bredare däck på landsvägscyklarna. Det ger en ökad komfort på sämre vägar men kan även vara lämpligt för tyngre cyklister bara hjulen klarar tyngden. Det gör också denna cykel mer lämpad för att köra långrundor än att köra riktigt snabbt.

Den här cykeln har ett kompakt vevparti, 50/34 kuggar fram och ett brett spann bak (11-28) för att klara branta backar eller underlätta för nybörjaren. Medföljer gör ett par 25 mm breda däck, vilket passar lite tyngre cyklister och minskar vibrationerna för en lättare ryttare.

Sammanfattningsvis är detta en bra första cykel för dig som planerar att köra på lite sämre vägar eller för den lite tyngre cyklisten.

+

Bekväm och bra på sämre vägar

Ej så snabb med original-hjul

19 990 :-

Pris hämtat 28/1

länk

5. Vitus Zenium Carbon Disc Racercykel (Tiagra, 2019)NY

Det här är cykeln för dig som vill börja med landsvägscykling men inte vill spendera en hel förmögenhet. Därför är det bra att titta på föregående årsmodeller eftersom de oftast är prissänkta nu.

Geometrin gör att man sitter lite mer upprätt, vilket är bra för en nybörjare som inte är så tränad i core-muskulaturen. Cykeln tillåter uppgraderingar såsom bättre sadel och hjul. Att byta till snabbare hjul är det viktigaste (näst efter att träna upp sin kondition) om du vill dra ifrån cykelklungan.

Framklingorna är kompakta, vilket innebär 50/34 kuggar, och passar en nybörjare och motionär. Kassetten bak har ett spann på 11-28 vilket är ett bra spann även för att klara lite tuffare backar.

Viktigt att tänka på som nybörjare är att man måste träna på att trampa snabbare, annars kan det kännas som cykeln är för lågt växlad.

+

Priset, karbonram och disc-bromsar

Tung, inte så snabba hjul

10 399 :-

Pris hämtat 28/1

länk

Bästa racercykeln

calendar

23 jan 2020

Cyklar

Cyklar

159

En racercykel, också kallad landsvägscykel, är en lätt, snabb cykel med en aerodynamisk sittposition för träning eller tävling. Cykeln ska ha bockstyre för att man ska kunna växla position under längre turer och för att bli mer aerodynamisk vid högre hastigheter. Generellt kan man säga att ju lättare racercykel desto dyrare, dock är det mest vid acceleration och i bergen som vikten spelar roll. Det är viktigare att cykeln är aerodynamisk om du vill vara snabbast, samt att du har en vridstyv ram som tillåter att kraften går ner i hjulet. Hjulen är det första man uppgraderar för att bli snabbare.

Jonas Jönsson betygsätter bästa racercykeln

De vanligaste ramarna är gjorda av kolfiber eller aluminium. En bra kolfiberram tar upp vibrationer bättre och är lättare än en dito aluminiumram. Aluminiumram är oftast billigare och mer stöttålig. Alla racercyklar säljs utan trampor eftersom det finns olika system av klickpedaler att välja på. Jag valde att lista två tävlingsklara cyklar, en medelväg samt två instegsmodeller.

Jag intygar att listan är oberoende

Stämpel

Jonas Jönsson


Jonas Jönsson

Läs mer om oberoende experter