search

Träna på löpband - 4 effektiva tips som hjälper dig att komma igång

Träna på löpband - 4 effektiva tips som hjälper dig att komma igång - Benny Sjölind guidar
Benny Sjölind

Benny Sjölind

Guiden publicerades 2 juli 2019

Att träna på löpband är ett bra sätt att förbättra sin kondition. Här kommer några tips på hur du tränar som mest effektivt på löpbandet.

Börja lugnt

De flesta löpband är motordrivna och det gör att det till en början kan kännas lite ovant att springa på ett löpband. Därför är det en bra idé att som nybörjare börja lugnt och vänja sig vid det nya rörelsemönstret. Använder du löpband för första gången är det bäst att ha en låg hastighet, börja med att promenera och övergå sedan till lugn jogg. Man bör också vara försiktig med att springa för långa sträckor direkt. Detta hjälper dig att undvika typiska löparskador som kan ge ofrivilliga träningspauser.

Värm upp ordentligt

Oavsett om man är nybörjare eller inte bör man alltid värma upp ordentligt. Börja med några kilometer lugn jogg. Ifall du tänkt köra snabbare tempopass eller intervaller är det bra att lägga in några hundra meter av hårdare fart i slutdelen av uppvärmningen, för att förbereda muskler och lungor på vad som komma skall. Det minskar också risken för skador under träningspasset. Efter uppvärmningen kliver du av bandet och gör lite dynamisk stretching innan du kör igång på allvar.

Kör intervaller och tempoträning

För den som vill genomföra bra och effektiva träningsprogram på löpbandet är intervallträning och tempoträning speciellt lämpligt. Även backlöpning är en riktigt rolig form av löpbandsträning. Intervallerna kan man köra t.ex. 5-10 gånger 3 minuter i högre fart, med antingen lugn jogg eller vandring i ca 2 minuter emellan. När konditionen blivit bättre kan man öka både farten och längden på intervallerna, samt minska längden på vilan. För riktigt långa löppass kan det vara en bra idé att variera lutningen och farten för att undvika förslitningsskador.

Öka lutningen

En vanlig fråga är hur stor skillnad det är mellan att springa utomhus och att springa inomhus på ett löpband. Speciellt om man tränar inför ett lopp kan detta vara intressant att veta. Sanningen är att vid löpbandsträning slipper man ju både vindmotstånd och ojämnheter i underlaget. När man blir van med löpbandet gör även rullningen på bandet sitt för att underlätta löpningen. Genom att springa med en liten lutning på löpbandet blir löpbandsträningen mer lik löpning utomhus - börja med en lutning på 0,5 % och öka sedan till 1% när du blivit mer van.


En stor fördel med löpbandet är naturligtvis det skydd det ger mot dåligt väder. Många löpband har även inbyggd stötdämpning i bandet nuförtiden och det gör det mer skonsamt för benen än vid "vanlig" löpning. Jag har tipsat om några bra löpband i en av mina topplistor.

Framförallt är ändå träning på löpband ett utmärkt sätt att i egen takt vänja sig vid en allt snabbare löpning. Här hjälper den motordrivna rullning som löpbandet har för att komma igång. Det finns många sätt att göra löpupplevelsen trevlig och mångsidig med hjälp av löpbandet. Det gäller bara att prova sig fram och anpassa träningen efter sin egen nivå och sina egna behov. Lycka till!

Benny rekommenderar 2 produkter

Om du blev hjälpt av guiden tror experten att de här produkterna kan vara intressanta för dig.

Löpband T25

Master Löpband T25

10 788 :-

länk

8 490 :-

Pris hämtat 4/6

länk

10 788 :-

Pris hämtat 4/6

länk

12 650 :-

länk

Visa fler återförsäljare

Visa färre återförsäljare

Löpband Premium AC, Abilica

Abilica Löpband Premium AC, Abilica

34 999 :-

länk

41 984 :-

länk

29 999 :-

Pris hämtat 4/6

länk

41 984 :-

Pris hämtat 4/6

länk

Visa fler återförsäljare

Visa färre återförsäljare