logo

Om Advized

Advized är en plattform för produkttester, recensioner och köpråd. Här har vi samlat oberoende experter som ger sina bästa produkttips. Oavsett om du vill köpa en surfplatta till din mormor, en riktigt prisvärd barnvagn eller en TV för att titta på sport så vill vi underlätta ditt sökande efter rätt produkt.

Ärliga tips är viktigt för oss! Därför skriver experten under på att rekommendationerna de ger är oberoende, det vill säga inte påverkade av någon tredje part, varje gång de publicerar ett test eller en topplista. Experterna skriver med andra ord enbart utifrån sina egna åsikter och får samma betalning oavsett vilka produkter de rekommenderar eller vilka betyg som delas ut.

advized info

2017

Så startade allt

Tänk att du ska köpa en ny pryl och verkligen vill ha en bra produkt. Du gör lite research innan du åker till butiken. Väl på plats märker du dock att säljaren vet mindre än du själv, du får knappt svar på dina frågor och går därifrån mer förvirrad än när du kom. Hemma igen försöker du leta på nätet efter information, men det verkar finnas en hel vetenskap bakom produkten du ska köpa. Precis detta scenario fann sig Kalle Bodestig, initiativtagaren till Advized, i många gånger. Och han var inte ensam: under sina 20 år i e-handelsbranschen stötte han ofta på konsumenter som tyckte det var svårt att hitta pålitlig och bra hjälp när det var dags för inköp.

Experten Joakim Ewenson besöker kontoret

Kalle Bodestig föreläser om personer som reklampelare på E-commerce Summit.

Snart föddes idén om den oberoende experten - en person som besitter stor kunskap, är fri från samarbeten och gillar att hjälpa andra. Om man kunde skapa ett nätverk med sådana hjälpsamma produktnördar så hade det varit värdefullt för den vanliga konsumenten. Sagt och gjort, på våren 2017 startas Advized som bolag och ett team sätts ihop för att bygga plattformen.

2018

Jakten på experter

Linda och Sara börjar på Advized med uppgiften att styra upp allt content på sajten. Ett av deras första jobb blir att hitta kunniga personer som brinner för diverse produktkategorier. Hur hittar man egentligen en expert på elvispar, en barnvagnsnörd eller en hörlurs-entusiast? Många timmar spenderas på att läsa bloggar, hänga i forum och leta i Facebook-grupper. Sakta med säkert byggs en bas upp av kunniga, engagerade personer som redan är aktiva med att ge folk i sin närhet köpråd. Samtidigt skapas expertquizzet som blir ett hjälpmedel i jakten på lämpliga kandidater. Fokus läggs på personer med stor kunskap i sitt område, men som även har en förståelse för den vanliga konsumentens behov av hjälp.

Experten Joakim Ewenson tittar in på kontoret.

Arbetet med expertnätverket och relationerna med våra nördar är något vi jobbar med kontinuerligt. Vi har möjlighet att snabbt plocka in nya kandidater som skriver topplistor och recenserar produkter.

2018

Att bygga en skalbar plattform

Målet var tydligt från början. Vi ska bygga något som vi kan skala upp utan begränsning. Miljoner produkter, tusentals experter och hundratals produktkategorier. Vårt långsiktiga mål är att Advized ska bli en självklar destination när man behöver hjälp inför ett köp. Vi tar vår målsättning i etapper och är stolta över att ha byggt ett system som snabbt kan skalas upp och implementeras på nya marknader.

Skalbar plattform

För att skapa en bra användarupplevelse så teamar vi 2018 upp med Intunio som är väldigt duktiga på att designa bra UX (user experience). Tillsammans bygger vi en sajt som är ”mobile first” och en expertadministration av högsta klass. Gänget från Intunio kommer från det legendariska The Astonishing Tribe som en gång i tiden var med och utvecklade Android.

2018

Våra första topplistor

Våren 2018 planerar vi strukturen för våra topplistor. Vi utgår från vad man som konsument eftersöker och kommer fram till att produkttexterna ska korta, informativa och enkla att förstå även om man själv inte är insatt. De ska även förklara vem produkten kan tänkas passa och vara tydligt personliga – det vill säga att experten uttrycker sina egna åsikter.

Sommaren 2018 lanseras sajten och de första topplistorna ser dagens ljus. Upplägget är enkelt: experten skapar en lista med de bästa produkterna inom en viss kategori. När vi skapar nya topplistor tar vi först reda på vad konsumenter googlar. Vi jobbar aktivt för att varje produktkategori ska ha ett brett spann av topplistor, så konsumenten alltid ska kunna hitta det hen är ute efter - oavsett om det är den bästa barnvagnen för terräng eller den bästa barnvagnen för långa föräldrar. Vi når normalt sett alltid rätt målgrupp eftersom besökaren oftast kommer från Google och har sökt på t.ex. ”Bästa barnvagnen”.

2019

Hamna högt på Google

Vi har en långsiktig strategi för att hamna högst upp på Google vid sökningar. Vi klättrar högre för varje månad och förbättrar våra placeringar på fler och fler sökord. För att verkligen spetsa våra strategier inom området startar vi sommaren 2019 ett samarbete med den digitala byrån Symbiooz som också går in som en mindre delägare.

Vårt expertnätverk kan både underhålla och skapa nytt kvalitetsinnehåll i en bra takt. På så sätt har vi alla förutsättningar för att bli de framtida vinnarna i racet om placeringarna på Google.

Strategi för att hamna högt på Google

2019

Våra första tester

Under hösten 2019 drar vi igång vår satsning på tester och produktrecensioner. Detta är något vi vet är populärt hos konsumenterna. Under några veckors tid lägger vi allt krut på att kontakta olika tillverkare och byråer, och efter bara en månad har vi redan etablerat samarbete med många av de största varumärkena. I oktober publicerar vi vårt första test. I testerna lägger vi stort fokus på video och skapar ett unikt upplägg för betygsättning av produkten som bättre ska hjälpa konsumenten.

Erik Rahm testar en sportklocka från Xiaomi.

2020

Influencer 2.0

Under 2020 vill vi göra mer av allt. Ju fler konsumenter vi kan hjälpa desto roligare blir det. Vi tror även att våra experter kan bli nästa generations influencers. De kommer kanske inte dela med sig av vad de äter till frukost, men när det kommer till produktrekommendationer så finns det många fördelar med att lyssna på en expert från Advized. De är helt och hållet oberoende och fria från samarbeten och besitter faktisk kunskap om sina produktområden. Kanske är en oberoende expert som ger sin personliga åsikt influencer 2.0?

För information om hur vi jobbar med insamling av data, vänligen läs vår integritetspolicy