search

1. Ollo Audio S4

Bästa hörlurarna för studio - Plats 1

Ollo Audio S4 är en liten uppstickare från Slovenien som lovar att vara en kompetent och rak lur för mixning till en överkomlig peng.

Och oj vad de lyckats! Det är sällan jag blir så impad av en ny lur på marknaden som S4. Ljudet ska vara nära troget den senaste, akustiska ISO-standarden gällande vad våra öron uppfattar som ett rakt och balanserat frekvensomfång. Förutom att S4 slaknar av innan den lägsta basoktaven låter det helt rätt i mina öron. Ljudet är varken kliniskt eller tråkigt utan har en organisk klang med gott om spelglädje. Utmärkt både som referens och för musiklyssning!

S4 är handgjorda och ser lite så ut också. Däremot är de byggda i gedigna material och samtliga delar är tänkta att enkelt kunna bytas ut av användaren själv om så skulle behövas. De är också väldigt lättdrivna.

S4 är en mycket lovande start för Ollo Audio och väl värda ett övervägande.

+

Korrekt & organiskt ljud, priset

Klen djupbas, 'handgjort' utseende

3 535 :-

Pris hämtat 3/4

länk

2. Audeze LCD-X

Bästa hörlurarna för studio - Plats 2

Magnetostatlurarna LCD-X går loss på 16000 riksdaler, en ansenlig summa pengar för ett par hörlurar. Men så är ljudet också exponentiellt mycket bättre än ett par högtalare för samma slant.

Basen är snustorr, bråddjup och blixtsnabb och förvrängningen genom hela registret försvinnande låg. Det gör LCD-X till en mycket pålitlig plattform för mastering av framförallt elektronisk musik, med gott om utrymme för EQ-justeringar.

Vidare är LCD-X de mest neutrala och mest lättdrivna i LCD-familjen och specifikt tänkta för proffs och studiobruk där du kommer använda dem med en mängd olika ljudkällor.

Till skillnad från somliga magnetostatlurar behövs alltså inte en kraftfull förstärkare, men däremot en kraftfull nacke då denna koloss väger dryga 600 gram. Vikten är dock till följd av stenhård byggkvalitet.

LCD-X är lika kompetenta i studiomiljö som i HiFi-stolen. En utmärkt referens, om än en kostsam sådan.

+

Ljudet, lättdrivna, robusta

Högt pris, tunga!

Dimitri har testat Audeze LCD-X i 4 veckor och ger här en ingående recension av hörlurarna.
Youtube ikon

Dimitri har testat Audeze LCD-X i 4 veckor och ger här en ingående recension av hörlurarna.

15 990 :-

Pris hämtat 3/4

länk

15 990 :-

Pris hämtat 3/4

länk

15 990 :-

länk

3. Audeze LCD-1 Open System

Inte alla har utrymme att punga ut för ett par LCD-X. Därför har Audeze tagit fram nya LCD-1, som återger en så neutral frekvenskurva som möjligt, så mycket av Audeze-ljudet som möjligt och det till ett lägre pris samt mindre storlek och vikt än tidigare. LCD-1 går att vika ihop och är inte större än ett par typiska reselurar.

De magnetostatiska elementen med låg förvrängning även nere i den lägsta basen är en riktigt bra förutsättning för EQ-justeringar. Du lär vilja dra upp basen ett par dB då den är lite väl försiktig direkt från förpackningen. Men informationen finns där.

LCD-1 har liksom LCD-X öppna kåpor för renast möjliga ljud, men det innebär att de inte är ideala för alla sorters inspelning eller i allmänt högljudd miljö.

LCD-1 är ett tacksamt tillgängligt alternativ till de dyrare LCD-modellerna och ett toppval om du förflyttar dig mycket och vill ha ett lätt bagage.

+

Kompakta, lättdrivna, ljudet

Något försiktig bas

4 599 :-

Pris hämtat 3/4

länk

4. Shure SRH440

Slutna lurar får gärna problem med ojämnheter och resonanser som b.la. maskerar detaljer i basområdet. För att slippa detta valde Shure en försiktig approach till bas i sina klassiska SRH440. De kommer inte att tillfredsställa den som tycker att Beats by Dre är det bästa som finns. De kommer däremot att tillfredsställa om du helst av allt vill ha en så neutralt stämd frekvenskurva som möjligt mellan 500hz och 5khz, för under en tusenlapp.

SRH440 är relativt stora och klumpiga men sitter väldigt skönt och är byggda för att hålla.

Få lurar, om ens några alls i denna prisklassen, låter såhär korrekt i frekvensomfånget 500hz-5khz. Det gör SRH440 till det självklara budgetvalet för produktion med främst sång och instrument som akustiska gitarrer.

+

Neutralt mellanregister, lågt pris

Klen djupbas, plastiga (men tåliga)

star

På 2 listor

749 :-

länk

749 :-

länk

5. Sennheiser HD 25 DJ Hörlurar On-ear Svart

För DJs, broadcasting eller monitoring är Sennheiser HD 25 en riktig industristandard. De är praktiskt taget hörlursmarknadens Nokia 3310 sett till hållbarhet, och skulle något gå sönder är det busenkelt att byta ut delarna.

Split-bygeln och den bestämda passformen (varför jag inte skulle rekommendera dem för långa sessioner i studion) gör att de sitter väldigt säkert på huvudet. Head-banging är inga problem.

Ljudet är i stora drag neutralt med lite extra energi i de ljusaste tonerna, vilket gör dem en smula framfusiga för kritisk mastering men passar bra i en bullrig miljö där högfrekventa detaljer annars lätt kan gå förlorade.

De gör sig fint som vardagslurar till musikstreaming också, vänta dig bara inga smarta finesser av något slag.

+

Pålitliga, stryktåliga, bra ljud

Trycker ganska hårt på öronen

star

På 2 listor

Youtubern Lachlan har testat Sennheiser HD 25 i en månad och berättar här om sin upplevelse.
Youtube ikon

Youtubern Lachlan har testat Sennheiser HD 25 i en månad och berättar här om sin upplevelse.

1 890 :-

Pris hämtat 3/4

länk

1 877 :-

länk

1 383 :-

Pris hämtat 3/4

länk

1 487 :-

Pris hämtat 3/4

länk

Visa fler återförsäljare

Visa färre återförsäljare

6. Audio Technica ATH-M50X - Black

Om du hellre vill ha ett par over-ear lurar är Audio Technica ATH-M50 ett toppenalternativ till HD 25 och en väldigt vanligt rekommenderad hörlur både för musiklyssning och produktion.

De är lite ljusa och skarpa i ljudet, men annars bra balanserade och liksom HD 25 väldigt stryktåliga. De är rätt stora och tunga jämfört med HD 25, men går att fälla ihop för smidig profil, t.ex. i en modulär väska för utrustning, och kommer med tre olika avtagbara kablar för olika sorters bruk.

Man ser dessa ofta både ute i fältet och i studios, framförallt yngre sådana, och detta av goda skäl. Som musiklurar för långlyssning sitter de lite hårt/varmt om öronen och är inte direkt subtila, men är du okej med det är de ett säkert kort även där. Otroligt prisvärda hörlurar!

+

Robusta, bra ljud, svårslaget pris

Inte särskilt bekväma

star

På 3 listor

Marques Brownlee recenserar ATH-M50X och förklarar hur de skiljer sig från ATH-M50.
Youtube ikon

Marques Brownlee recenserar ATH-M50X och förklarar hur de skiljer sig från ATH-M50.

1 190 :-

länk

1 190 :-

länk

1 470 :-

länk

1 190 :-

länk

1 190 :-

länk

1 299 :-

länk

Visa fler återförsäljare

Visa färre återförsäljare

Bästa hörlurarna för studio

calendar

1 apr 2020

Hörlurar

Hörlurar

231

*Experten har gått igenom materialet och intygar att listans innehåll är aktuellt

För de flesta musikproducenter och ljudtekniker är ett par ordentliga hörlurar ett måste, och inte bara för att slippa störa omgivningen. Även i en påkostad studiomiljö används ofta lurar som komplement för att helt koppla bort rumsakustiken, komma närmast inpå mikrodetaljerna, samt för noga kanalmatchning. I branschens miljöer ställs särskilda krav på ljudutrustningen. Den ska tåla att brukas dag ut och dag in - ibland under tuffa förhållanden - och man vill kunna förlita sig på att ljudåtergivningen är nära ofärgad och en så noga representerad bild av musiken som möjligt. Du vill t.ex. inte mixa med lurar som har en stor resonans/puckel i basen, det kommer resultera i att du antingen lägger basnivån för lågt eller onödigt krångel med att kompensera via en equalizer. Observera att man i 9/10 fall inte vill använda trådlösa hörlurar i professionell miljö, p.g.a. (mer eller mindre) latens samt eventuellt strul med signal, störningar och batteri.

Björn Sige betygsätter bästa hörlurarna för studio

En liten sidestory; Ovan är ett foto jag tagit på smått legendariska Grado HP1000, Grados första och bästa hörlurar någonsin. De var en av de tidigare dynamiska (icke-elektrostatiska) lurarna i världen med anspråk att vara 'professionella monitorer' för ljudingenjörer och inspelning. Till skillnad från de flesta av dagens Grado-modeller låter de faktiskt bra (skratt) och är väldigt korrekta. Tunga, styva och knappast angenäma ting att ha runt huvudet; men som än idag håller referensnivå vad gäller ljudklang och neutralitet.

Jag intygar att listan är oberoende

Stämpel

Björn Sige


Björn Sige

Läs mer om oberoende experter