Prisjakt
HemPrisjakts experterDrönareTest - DJI Air 2S - lättflugen, portabel & mångsidig

Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.

Test: DJI Air 2S - lättflugen, portabel & mångsidig

31 maj 2021

Expertens betyg:

Full Star 1Full Star 2Full Star 3Half Star 4Empty Star 5
3.5

Betyg efter behov

Vi betygsätter produkten utifrån vad som kan vara viktigt för dig.
För den resande
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Half Star 5
4.5

För dig på språng, med krav på portabilitet och smidighet som inte vill fundera på vikt. Det kan knappast bli bättre, den här maskinen hjälper dig föreviga tillfällena på din resa eller utflykt. Lättflugen och med nästan alla finesser man behöver.

För den med höga krav på fotokvalitet
Full Star 1Full Star 2Half Star 3Empty Star 4Empty Star 5
2.5

Ska du trycka upp stora bilder med höga krav på skärpa så finns risken att du inte blir toknöjd. Kameran är god men inte av toppklass. Begränsade möjligheter till full kontroll av bländare drar ned betyget ytterligare något.

DJI Air 2S RTF
DrönareDJI Air 2S RTF
fr. 8 290 kr
Hitta bästa pris här
Vem passar produkten bäst för?

Självklart är storleken en av de mest utmärkande egenskaperna. Det i kombination med bra prestanda gör detta till en lysande resedrönare för väldigt många. Amatörfotografen med rimliga krav på kvalité blir troligen också nöjd och när denne vill kliva upp och leverera för mer avancerad produktion så hänger prestandan med, åtminstone ett tag. För att inte tala om nybörjaren, som vet att intresset för hobbyn kommer sitta kvar ett tag. Kort sagt, en bra och användbar drönare i något slags mellansegment.

Portabilitet, storlek och vikt

Många och förbättrade funktioner

AirSense/ADS-B

Saknar manuell bländare

Ingen kollosionsvarning i sidled

Kantskärpan i stillbilder

Inledning

Det tog knappt ett år, sedan var uppföljaren här. Det är inte mycket som skiljer i namnet, tillverkaren har bara lagt till en bokstav och överger, även på denna modell, namnet Mavic. Nu heter deras senaste drönare helt enkelt DJI Air 2S.

Hårdvarumässigt är det lite mer som man ändrat på, även om mycket också känns igen från Mavic Air 2. Kamerasensorn har blivit större, räckvidden ökats, flygmoder har lagts till och navigationshjälp tillkommit.

Det är uppdateringar som knappast föranleder ett byte från föregångaren Air 2 men är man tidigare ägare av en annan drönare eller kanske helt ny med drönare, då är detta definitivt en maskin att titta närmare på.

Första starten

Så, med drönaren väl framför mig konstaterar jag direkt att det inte bara är att göra take off. Appen DJI Fly, som inte alls är samma som DJI Go eller DJI Go 4, finns inte längre hos Google Play. Det blir till att ladda ned den som apk (Android Package) från DJI:s egen distribution. Kanske inte helt intuitivt för en nybörjare och det gav en lite längre startsträcka även för mig.

Men efter alla uppdateringar och godkännanden är jag uppe i luften och då känner man direkt igen sig i både gränssnitt och flygkänsla. Handkontrollen är densamma som på Mavic Air 2 med mobilen placerad ovanför. Under mina provflygningar med testexemplaret från DJI så var det aldrig någon vind att tala om. Det finns dock ingen anledning att tvivla på att den här maskinen skulle vara sämre än dess föregångare på att klara stökigt väder och vindtåligheten anges till maximalt 10 m/s.

Drönaren går mycket fint i luften och den som flugit tidigare känner sig lika trygg som alltid - likväl som nybörjaren också kommer att göra.

Funktioner och finesser

DJI gör som vanligt ett nummer av några nya flygmoder. På något sätt känns det som att de tekniska egenskaperna hos drönarna inte går att förbättra mer och därför blir nya flygmoder ett nödvändigt ont.

MasterShot, exempelvis, tar ett antal scener i olika vinklar och överflygningar som drönaren själv bedömer och beslutar om. Det är en uppvisning av en sådan riktigt onödig funktion, som jag faktiskt inte ser någon som helst användning av. Här gör man helt enkelt allting bättre själv, med kontroll på det man vill ha.

Hyperlapse är dock en kul finess som vi känner igen sedan tidigare. Den hjälper till att skapa en i tid komprimerad video på ett effektfullt sätt.

En annan kul och faktiskt ganska användbar nyhet är den ljusstarka lysdiod som man monterat på undersidan av flygkroppen. Den tänder man med ett tryck på handkontrollen och hjälper då till att både lysa upp en yta eller ett motiv uppifrån när det är mörkt, såväl som att identifiera och hitta drönaren när den flyger.

Stillbildsfotografering

Sensorstorleken på kameran är numer en tum, samtidigt som pixelstorleken reducerats från tidigare 48 Mpixel ned till 20 Mpixel. DJI har dock inte utrustat drönaren med kameraoptik från Hasselblad, som de gjort på Mavic 2 Pro, utan här är det DJI:s egna kamera som gäller.

Om det är detta som inverkar ska jag låta vara osagt men det går i alla fall att konstatera att den inte riktigt når upp till toppskiktet vad gäller stillbildskvalitén. Det märks i skärpan och i synnerhet kantskärpan, något som DJI haft stora problem med på tidigare modeller. På Air 2S hänger den gamla akilleshälen kvar och har du höga krav på stillbildsfoto så ska du hellre välja Mavic 2 Pro.

Emellertid så utmärker sig Air 2S med relativt lågt brus i bilderna. Vid ISO 800 är bruset påtagligt mindre än för Mavic 2 Pro, något som faktiskt kan tyckas lite märkligt.

Även den kromatiska aberrationen (färgblödningen) verkar man lyckats hålla i schack och även på denna punkt överraskar Air 2S genom att dra det något längre strået i jämförelse med Mavic 2 Pro. Självklart kan man spara och efterredigera sina bilder i RAW-format men dessvärre saknas fortfarande möjlighet att ställa slutartiden manuellt.

Filmegenskaper

På video blir tidigare nämnda tillkortakommanden inte lika påtagliga och för vanlig webbproduktion så är kameran fullt tillräcklig för såväl foto som film. För film kan du även välja att filma i 5.4k@30fps alternativt 4k@60fps. Vill man filma i hela 120 fps så får man nöja sig med full HD men många gånger är detta fullt tillräcklig upplösning.

DJI marknadsför också den digitala zoomen som en användbar finess, vilket man kan tycka vad man vill om då den egentligen bara interpolerar bilderna. Men oavsett så möjliggör det att man kan zooma live, direkt i en film som man tar, och på så sätt förefalla komma närmare objektet.

Tidigare efterlyste jag det andra scrollhjulet på baksidan av handkontrollen, liksom på Mavic 2 Pro eller Smartcontrollern och som kan användas för att programmera styrningen av till exempel slutartid. Det är tyvärr inget som man förbättrat, utan handkontrollen är i övrigt identisk som tidigare på Mavic Air 2.

Fly more combo-kitet

Testexemplaret från DJI levererades med ett fly more combo-kit. Det innebär extra batterier och propellrar, en mjuk väska, laddningshub och tillverkaren har även haft den goda smaken att inkludera ett etui med fyra olika ND-filter. ND-filter används med fördel ljusa sommardagar, för att på så sätt kunna kompensera med lång slutartid, som medför att man får filmer med mindre ryckighet och bättre följsamhet.

Huruvida en mjuk väska är lämpligt att transportera drönaren och tillbehören i är väl en smaksak, själv föredrar jag hårda sådana, som tål fältmässighet. En mjuk väska har dock sina fördelar med en mindre volym och vikt.

Tyvärr har man inte heller i detta kit lagt med en 12V-laddare, något som borde vara självklart på en resedrönare.

Viktiga hjälpmedel och förbättringar

Det börjar numer nästan bli svårt att göra fel när det finns så mycket hjälpmedel på moderna drönare.

En viktig funktion som tillkommit med Air 2S är kollitionsvarning även uppåt. På Air 2S kallas det APAS 4.0, vilket innebär flyghindervarningar i fyra riktningar (alla utom åt sidorna). Drönaren kan också följa terrängen på detta sätt, då den navigerar runt och förbi eventuella hinder. Det gör att det bara saknas sensorer åt sidorna för att den ska bli lika komplett som Mavic 2 Pro men samtidigt är APAS 4.0 det som DJI uppger är den mest avancerade som finns på marknaden.

Det som tidigare kallades OcuSync, som tog hand om bildöverföringen och fjärrstyrningen, har man nu döpt om till O3. Den nya tekniken gör att bildöverföringen förbättras och enligt de tekniska specifikationerna skall nu räckvidden vara ytterligare något förbättrad. Nu är man i alla fall ljusår från den första generationen Mavic Air som led av just dålig räckvidd.

En annan säkerhetsdetalj är det som DJI kallar AirSense men som på flygspråk heter ADS-B. Det är en radiomottagare som numer finns inbyggd och den låter dig se andra, kommersiella, flygfarkoster i närheten. Det ökar säkerheten och minskar risken för en kollision.

Jag har tidigare också klankat ned på DJI:s ständigt dåliga gimbalskydd som är pilliga och har en tendens att lossna. Nu har man äntligen fixat så att den sitter kvar ordentligt.

Specifikationer

Max flygtid
31 minuter
Kamera stillbild
20Mp, sensor 1". ISO 100-12800
Kamera video
5.4k@30fps, 4k@60fps FHD@120fps. Färgprofiler 264/265&d-log/normal
Vikt
595 gram
Max flyghastighet
19 m/s

Om drönare från DJI

Det kinesiska drönarbolaget har en nästan helt dominerande marknadsposition bland konsumenter men även bland professionella användare. Icke desto mindre har företaget, till synes utan nämnvärd konkurrens, lyckats att ta fram drönare som är både enkla att flyga och tekniskt mycket avancerade. Företaget har maskiner som passar nästan alla användare och hela tiden utvecklas dessa med fler och förbättrade funktioner samt bättre prestanda.


Med ett medfött intresse för radio och teknik som sedermera blev mitt heltidsjobb, befinner jag mig nu i delen av mitt liv där jag kan både arbeta med och använda drönare på min fritid. Under många år har jag följt drönarmarknaden, både den konsumentinriktade och den professionella. Jag har från början byggt mina egna maskiner från grunden men har förstås också provat (och äger) ett flertal av de produkter som finns på marknaden . Mitt mångåriga fotointresse gör att jag har en god kunskap om kamera- och objektivmarknaden, vilket betyder att jag kommer kunna syna fotoegenskaperna på drönarna lite extra. Jag är dessutom väl insatt i regelverk och juridiska frågor om drönare, så jag hoppas kunna bidra med något för alla ni som går i tankarna på att skaffa er första såväl som tionde maskin.

Är du vår nya expert?

Det här innehållet är skapat av Prisjakts experter. Just nu söker vi fler kunniga personer som vill tipsa om bra produkter.

Läs mer
Annons
Annons