Prisjakt
HemPrisjakts experterElscootrarTest - Ninebot by Segway E2 Plus

Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.

Test: Ninebot by Segway E2 Plus

11 september 2023

Expertens betyg:

Full Star 1Full Star 2Full Star 3Empty Star 4Empty Star 5
3.0

Betyg efter behov

Vi betygsätter produkten utifrån vad som kan vara viktigt för dig.
Körning på slät och plan väg
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Half Star 4Empty Star 5
3.5

I och med att scootern totalt saknar dämpning och inte heller har slang i däcken, finns det ingenting egentligen som mildrar ojämnheter, än mindre sprickor i asfalt osv. Däcken är solida med en slags ny design med "inner hollow"-funktion som enligt Ninebots utsago har bättre stötdämpningsförmåga. Det är därför jag skriver att scootern funkar bäst på plan och slät väg. Det blir dock inte full pott för det heller då däck med slang ändå hade varit mer bekvämt vid mindre ojämnheter som smågrus som kan förekomma på vägarna.

Körning på väg med mycket ojämnheter, sprickor eller grusväg
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Empty Star 4Empty Star 5
3.0

Det spelar ingen roll vad de nya däcken kallas, det är inget man kör runt med på grusvägar eller cykelvägar med sprickor, gropar osv. Det är väldigt obekvämt, det vibrerar mycket i hela scootern och körupplevelsen blir lidande.

Ninebot by Segway Kickscooter E2 PLUS E 25 km/h
Elscooters & ElsparkcyklarNinebot by Segway Kickscooter E2 PLUS E 25 km/h
fr. 3 990 kr
Hitta bästa pris här
Vem passar produkten bäst för?

Ninebot E2 Plus är för dig som ska åka på fina vägar och vill ha en billig, portabel scooter som gör det den ska och inte behöver mer än så.

Portabel

Displayen

Räckvidd max 25 km

Ingen stötdämpning

Klenare motor

Bra val för vissa men inte för alla

Det här är en scooter i lågbudgetsegmentet. Den kommer inte att passa alla men som alltid kommer det finnas någon där ute som den passar bra till. Jag ska hjälpa dig att få en bättre uppfattning vad du kan förvänta dig av en E2 Plus!

En lättviktare

Scootern är liten, smidig och väger endast ca 14 kg. Totalvikt lämpad för scootern är specad till 90 kg. Det här är därför inte en bra scooter för tyngre förare.

Med motorn på 300W (Peak 500W) blir det kämpigt så fort vägen börjar stiga och enligt specen har scootern bara en klättringsförmåga upp till 12% och ah, är man en tung förare får man nog kompromissa på den punkten.

Tips inför backar är att köra i sportläge och försök få upp farten innan stigningen blir för brant.

Storleken dock gör den lämplig att ta med i bilen eller stuva undan när man är på jobbet eller dylikt.

Tydlig display

Jag gillar displayen. Det är en ca 10 cm bred display med en 25-gradig lutningsvinkel. Det gör att den är väldigt enkelt att läsa av medan man kör. I första hand ska ögonen givetvis vara på vägen men behöver man snegla ned så underlättar lutningen att se informationen.

Liten scooter, litet batteri, kort räckvidd

Under bra förhållanden och med sparsam körning, kan du ta dig upp till 25 km på en laddning. Det här varierar en hel del dock beroende på väglag, förarvikt, väder m.m. Men då har du ändå en uppfattning att det inte är en scooter för några längre turer. Ned till kiosken, till och från buss eller pendeltåg, små korta turer eller enstaka längre är vad den här scootern passar allra bäst för.

Smart BMS

E2 Plus har det som kallas Smart Battery Management System. Detta gör laddningen av batteriet blir säkrare och att batteriet dessutom håller längre.

Bland annat har BMS:et skydd för kortslutningar, överspänning, temperaturskydd och dubbla skydd mot överladdning.

Det här ser vi på fler scootrar givetvis och är väldigt bra att scootern har, i synnerhet om den ska förvaras i t ex en lägenhet.

Appen

I appen finns inte riktigt lika många finesser som för t.ex. Max G2 eller F2 pro. Det går t.ex. inte att slå på och av scootern via appen, vilket inte är jätteviktigt men ändå en bekvämlighet att kunna starta den på distans.

En bra featuere är dock Lock Guard. När du aktiverar det läget går inte scootern att rulla i väg med utan att det börjar tjuta.

Du kan också ställa in styrkan på den elektroniska bromsen, och väljer du strong, behöver du nästintill gasa i nedförsbackar. Själv föredrar jag att ha kontroll och stänger av den men det är ett bra hjälpmedel för förare som behöver bromsstöd och är rädd för att det ska gå för fort.

Avslutningsvis

Ninebot gör bra scootrar, det är inte det. Dock uppmanar jag er till att fundera ett varv till om denna modell passar dina ändamål. Det är väldigt tråkigt att köpa en scooter som man sedan blir missnöjd med för att man inte gjorde tillräcklig research.

Har du fina vägar och knappt behöver stötdämpare? Du ska inte ut och åka långturer? Då kan du börja snegla på denna.

För under 5000 kr får du ändå en bra scooter för rätt ändamål.

Specifikationer

Motor
300W (Peak 500W)
Topphastighet
25km/h
Vikt
14kg
IP klassning
IPX4 & Batteri IPX6
Batteri
10.2 Ah

Om elscooters & elsparkcyklar från Ninebot

1999 grundar den kände uppfinnaren Dean Kamen "the company" och det är det som senare blir känt som Segway. 2013 etableras Ninebot i Beijing. 2015 slår Segway och Ninebot sina kloka huvuden i hop och fokuserar på forskning, utveckling och tillverkning, därav namnet vi ser i dag, Ninebot powered by Segway.


Det började med en Voi... Efter ett par åkturer med hyrscooter, kändes det rimligt att spara på slantarna via en investering i en egen scooter. Den första scootern jag köpte var en Wolf Warrior, en riktig best. Efter första åkturen var jag fast. Jag började leta efter likasinnade, hittade lite kompisar i Linköping att åka med, och vips... så köpte jag en ny scooter. Ytterligare en best men med bättre komfort och åkandet blev helt plötsligt ännu roligare, nu gick det ju att ta några rundor i lokala skateparken också då fjädringen var utom denna värld. Hur som helst, sen startade jag Youtubekanalen @ErnieRides och började göra videos, köpte ytterligare ny scooter, och så blev det ytterligare en. Den första btw, är såld så nu har jag bara tre stycken. Jag har kört en del scooter också hos olika återförsäljare, det kan ni se mer kring om ni kollar in kanalen på youtube. Och när Prisjakt hörde av sig med erbjudande att bli expert här, så ah... kan jag inte annat än att tacka ja. Nu väntar jag på första leveransen av scootrar, ska bli himla roligt att testköra och dela med mig till er, mina tankar om dessa.

Är du vår nya expert?

Det här innehållet är skapat av Prisjakts experter. Just nu söker vi fler kunniga personer som vill tipsa om bra produkter.

Läs mer
Annons
Annons