Prisjakt
HemPrisjakts experterElscootrarTest - Ninebot by Segway E2E

Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.

Test: Ninebot by Segway E2E

3 april 2024

Expertens betyg:

Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Empty Star 5
4.0

Betyg efter behov

Vi betygsätter produkten utifrån vad som kan vara viktigt för dig.
För asfalt och fina cykelvägar!
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Half Star 5
4.5

Detta är en city-scooter. Den är inte gjord för te.x. offroad-terräng, utan ska framföras på fina vägar. Detta beror på att den inte har några stötdämpare. I stället är det däcken som har en stötdämpande effekt men det blir långt ifrån samma känsla som med riktig stötdämpning. Men, den är inte heller byggd för värre terräng utan den är skapt för fina vägar. Inne i stad och på cykelvägar är den perfekt. Håller ni er till det, då kan det definitivt vara läge att se över denna.

För offroad och grusvägar
Full Star 1Full Star 2Empty Star 3Empty Star 4Empty Star 5
2.0

Egentligen kanske man skulle skippa denna rubrik då scootern som tidigare nämnt, inte alls är gjord för offroad. Däremot är det kul att testa lite grann men det blir per automatik ett sämre betyg då den helt enkelt inte har rätt förutsättningar för det. Ta därför denna rubrik med en nypa salt, scootern är superbra men inte för offroad.

Prisjakt toppbetyg
Ninebot by Segway Kickscooter E2E
Elscooters & ElsparkcyklarNinebot by Segway Kickscooter E2E
fr. 2 999 kr
Hitta bästa pris här
Vem passar produkten bäst för?

Ninebot by Segway E2E passar bra för den som bor i en stad. Det är en bra scooter för ärenden, till affären, eller till exempel till fotbollsträningar, pendeltåg osv. Inte för långa sträckor. Kanske till tonåringen som behöver något smidigt att ta sig runt med.

Smidig

Underhållsfri

Lätt att köra

Appen med finesser

Laglig

Litet batteri

Display är lite klen i dagsljus

Finesser

Den här scootern, liksom flera liknande modeller från Ninebot, kommer med en installerad ringklocka. Det är superbra eftersom många elektroniska tutor låter mer som brandvarnare än ringklockor.

Det är mycket trevligare att bli plingad på av en ringklocka än av en elektronisk tut som piper som ett brandlarm. Det är inte ett bekant ljud för de flesta.

Appen erbjuder ytterligare finesser, såsom möjligheten att låsa scootern och sedan det mer traditionella, batteristatus med mera.

Batteri

I och med att denna scooter fungerar som en småscooter och kostar under 5000 kr, får man inte heller räkna med att den presterar som dyrare scootrar. Det säger kanske sig självt, men min erfarenhet säger mig att gemene man ofta tror att en billig scooter kan ha samma prestanda som en dyrare.

Med ett batteri på 10,2 Ah är inte räckvidden mycket mer än drygt 1 mil. Det finns dock en rad omständigheter som påverkar detta. Vikt på föraren, körläge, väderförhållanden med mera.

Maxvikten på scootern är 90 kg och när jag testkörde den med mina cirka 86 kg räckte batteriet till ungefär 1,2 mil innan det började krisa.

En tyngre förare kan såklart köra scootern; man kan köra i ECO-läge för att hålla ned förbrukningen, men annars är det bara små korta körstunder som rekommenderas.

Klen i backar

För mig som är en fullvuxen person, blir 250 W klent rent ut sagt. Att ta sig uppför backar går relativt OK om man kommer in i dem med lite fart och de inte är för branta.

Tänker man sig en lättare förare på, låt säga, ca 70 kg, borde det rimligtvis räcka hyfsat med 250 W. Detta är en anledning att tänka efter om scootern passar just dina behov.

Enligt scooterns manual så har den en klättringsförmåga på upp till 12% lutning. Det är inte jättemycket, och brantare backar än så med en tung person kommer nog bli kämpigt, om ens möjligt att komma uppför, utan att sparka med benen.

Men igen, vem ska köra den och var? Får man ta i beaktning.

Ihopfällbar och lätt = portabel

De flesta scootrar går att fälla ihop, så även Ninebot E2E vilket gör den till en portabel sådan. Vikten är bara 14,2 kg vilket gör den smidig att ta upp och nerför trappor till exempel.

Laglig

Dagens regelverk säger att scootrar med maxeffekt på 250 W och topphastighet på 20 km/h räknas som cyklar.

Det är en het debatt idag kring vilka regler som gäller och jag hämtar informationen från Trafikverket. Jag länkar här också ifall ni vill läsa mer.

Men precis som med vanliga cyklar gäller också hjälmkrav om föraren är under 15 år, vilket kanske inte är helt otänkbart på en sådan här scooter, att den passar för en tonåring exempelvis som behöver ha lite mer rörlighet i sin vardag.

Sammanfattning

Jag sätter en 4:a i totalbetyg för att med scooterns syfte, specifikationer och pris i åtanke, är det en bra scooter.

Den passar de som kör inte alltför långa sträckor, vill ha något som är underhållsfritt, inte riskera punktering, eller behöva lufta hydrauliska bromsar till exempel. Bara ladda och köra!

Toppen för kortare sträckor på fina vägar, bra för att hämta pizza, handla, ta sig till kompisar, träning med mera.

Självklart kan man ge sig ut lite längre turer med den, om man till exempel kan ladda efter vägen eller på sin destination, men på en laddning är det inte längre sträckor som väntar. Något mer räckvidd ger det för lättare förare men fortfarande inte tillräckligt för att man ska kunna åka hem igen utan att vända halvvägs.

Jag gillar Ninebot-scootrarna, men för mig som entusiast är det i så fall de lite större modellerna som gäller, eller ja... batteri- och komfortmässigt.

Håll er borta från offroad; de stötdämpande däcken är inte märkbart stötdämpande jämfört med fjädrar, utan de hjälper lite vagt på en redan hyfsat fin väg.

Specifikationer

Motor
250W
Toppfart
20Km/h
Laddtid
Ca 7.5 timme
Maxvikt
90Kg
Vattentäthet
IPX4
Vikt
14kg
Batteri
10,2 Ah

Om elscooters & elsparkcyklar från Ninebot by Segway

1999 grundar den kände uppfinnaren Dean Kamen "the company" och det är det som senare blir känt som Segway. 2013 etableras Ninebot i Beijing. 2015 slår Segway och Ninebot sina kloka huvuden ihop och fokuserar på forskning, utveckling och tillverkning, därav namnet vi ser idag, Ninebot powered by Segway.


Det började med en Voi... Efter ett par åkturer med hyrscooter, kändes det rimligt att spara på slantarna via en investering i en egen scooter. Den första scootern jag köpte var en Wolf Warrior, en riktig best. Efter första åkturen var jag fast. Jag började leta efter likasinnade, hittade lite kompisar i Linköping att åka med, och vips... så köpte jag en ny scooter. Ytterligare en best men med bättre komfort och åkandet blev helt plötsligt ännu roligare, nu gick det ju att ta några rundor i lokala skateparken också då fjädringen var utom denna värld. Hur som helst, sen startade jag Youtubekanalen @ErnieRides och började göra videos, köpte ytterligare ny scooter, och så blev det ytterligare en. Den första btw, är såld så nu har jag bara tre stycken. Jag har kört en del scooter också hos olika återförsäljare, det kan ni se mer kring om ni kollar in kanalen på youtube. Och när Prisjakt hörde av sig med erbjudande att bli expert här, så ah... kan jag inte annat än att tacka ja. Nu väntar jag på första leveransen av scootrar, ska bli himla roligt att testköra och dela med mig till er, mina tankar om dessa.

Är du vår nya expert?

Det här innehållet är skapat av Prisjakts experter. Just nu söker vi fler kunniga personer som vill tipsa om bra produkter.

Läs mer
Annons
Annons