Prisjakt
HemPrisjakts experterElscootrarTest - Ninebot by Segway F2 Pro

Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.

Test: Ninebot by Segway F2 Pro

4 september 2023

Expertens betyg:

Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Half Star 5
4.5

Betyg efter behov

Vi betygsätter produkten utifrån vad som kan vara viktigt för dig.
För körning mest på släta vägar
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Empty Star 5
4.0

Med lite gupp och en annan ojämnhet är det lugnt. Det går bra att köra på hårt packade grusvägar också, utan att det blir för obekvämt. Men någonstans efter det, är dubbla dämpare en fördel. Ska du bara passera en kort del av en grusväg så gör det väl inget men har du en större sträcka att köra, som är gropig och jävlig, då ska du se över dubbeldämpat.

För körning på ojämnheter, grusvägar eller offroad
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Empty Star 4Empty Star 5
3.0

Nu är det som sagt inte en Off Road-scooter, och lite grus kan man som sagt ta sig igenom. Men jag hade satsat på en dubbeldämpad scooter som Max G2 om vägarna man planerar att köra på är mycket ojämna.

Prisjakt toppbetyg
Ninebot by Segway Kickscooter F2 PRO E 25 km/h
Elscooters & ElsparkcyklarNinebot by Segway Kickscooter F2 PRO E 25 km/h
fr. 7 583 kr
Hitta bästa pris här
Vem passar produkten bäst för?

Det man brukar höra om Ninebot är att de är bra slitvargar och F2 Pro passar bra för den som vill ha en pendlingsscooter som slitvarg. Det går såklart att göra mer än att pendla till jobbet, åka på allmänna turer och njuta av härligt väder eller åka till affären. Men pendling till jobb är något som ofta återkommer och F2 Pro passar bra för det. Längre personer kommer också att uppskatta det bredare styret. Det här är en scooter för dig som vill gå upp ett snäpp från en klenare motor eller t.ex. inte har stötdämpning alls i dag och vill öka komforten.

Bredare styre än tidigare

Betafunktioner finns tillgängliga

Batteri-monitorering

Ringklocka med klassiskt pling

Ett större batteri hade inte skadat

Displayen är svår att läsa i starkt ljus.

Introduktion

Det här är den nya uppdaterade F2 Pro som har fått sig en ansiktslyftning från föregångaren. Ganska snabbt när den är monterad så ser man det nya, bredare styret som erbjuder mycket högre komfort. Den har också fått uppgraderade 10 tums-däck med ett jelly-lager som täpper igen hål efter vassa föremål.

Bra med finesser!

F2 Pro kommer med en ringklocka installerad, det gillar jag. En enkel klocka så att man i stället för elektriska tutan, kan plinga som på en cykel.

Min upplevelse med elektroniska tutor, är att de inte blir hörda och igenkända i samma utsträckning som en klassisk ringklocka. Alla känner ju igen plinget när en cykel vill komma förbi.

En relativt obetydlig men ändå betydlig grej som följer med, är en liten krok på styrstången. Denna går att använda för att hänga av lite enklare kassar t ex. Var försiktig med tunga saker bara så de inte börjar svinga och påverka balansen under körning.

Blinkers i handtagen precis som på Max G2, är en superbra finess. Enkel att slå på och lamporna blinkar skarpt och syns fint även i dagsljus.

Klen i backar

Backar är alltid spännande när det kommer till scootrar.

Du kommer uppför de flesta backar och Ninebot själva skriver att den här scootern tar dig uppför lutningar på upp till 20%.

När jag testat backarna i min närhet går det bra att komma uppför, det är en fördel att ha fart med sig dock. Tyngre förare kommer nog uppleva att det går en aningen segt dock, för man flyger inte upp direkt.

Och har du väldigt mycket branta backar på din tänkta rutt, kan det vara läge att se över en dubbelmotorig scooter. Men har man inte bråttom tar man sig ändå upp.

Portabel

Med sina 18 kg är F2 Pro en relativt portabel scooter. Med styrstången nedfälld går det att stuva undan den, få plats med den i bagaget på bilen eller placera i väskutrymmet på ett tåg.

Det här är också bra om man bor några trappor upp i en lägenhet. Det är hyffsat lätt att bära den i uppfällt läge om man kan använda båda händerna. Och såklart också bra att bära den i styrstången när den är nedfälld.

Appen

Appen överlag är bra och lätt att förstå. Här hittar du bl.a. inställningar för att optimera batteriets prestanda, detta genom att du kan välja till vilken procent det ska laddas.

Generellt är det bra att inte ladda ett batteri fullt och då kan man ställa in på t ex 80%. Givetvis beror det på, vill man ha mycket räckvidd och inte ladda så ofta, då kan det vara värt att ha på 100% ändå. Det går också bra att starta och stänga av scootern i appen.

Andra finesser som erbjuds är att kunna ställa in styrkan på energiåtergivningen på elektroniska bromsen. Ställer man in "stark" får du också en kraftigare hjälp att bromsa in, vilket kan vara bra i t ex nedförsbackar för att minska risken att man far i väg okontrollerat.

Här går också att ställa in ett larm som reagerar på ovanlig aktivitet när du har ställt av scootern.

Vill du ha betafunktonen TCS (Traction Control System) kan du aktivera detta. Det är ett sätt öka scooterns dragningskraft för att undvika att tappa kontroll i halt väglag eller grus.

Antisladd

En innovativ funktion som finns att betatesta är aktivering av Anti-skid Traction Control System. Det är en algoritm som hjälper scootern att få mer precis kontroll och dragningskraft i däcken för att minska risken för sladd på hala väger eller t ex i grus.

Jag har dock inte testat denna än då den är i betastadiet. Risken att den skulle dra mig i backen vid för hårda försök gjorde mig osugen på att testa. Men! Jag vill Jag vill gärna lyfta det som en feature i appen och att man som ägare av scootern får vara med och betatesta funktioner.

Avslutningsvis

Ninebot F2 Pro, en trevlig scooter. Den kommer att passa många. Det är inte ett fartmonster och i vissa fall kan backar bli en utmaning.

Den har helt ok räckvidd även om jag personligen gärna vill ha mer! Men upp till 55 km på ett 100% laddat batteri ger ändå många turer och kör man lite sparsamt, kan man klara sig ganska bra utan att ladda för ofta.

Komforten är helt ok, jag är bortskämd med dubbla stötdämpare från mina egna scootrar men oavsett så är det inte en off-road-scooter varken i komfort eller motorstyrka och rekommendationen blir att hålla dig till asfalterade vägar.

För under 10.000 kr får du en grym scooter! Även om jag personligen föredrar andra scootrar så är det inte för att den här är dålig på något vis, utan för att jag själv är ganska nördig.

Fundera hur du ska köra, ska du till exempel utmana komforten med mycket skogs- eller grusvägar? Då kan det vara läge att spana in G2 Max.

Men bland scootrar under 10.000 kr kommer de allra flesta som inte har mer specifika önskemål att klara sig bra och vara nöjda över sitt köp.

Specifikationer

Motor
450W (toppeffekt 900W)
Hastighet
25km/h
Vikt
18,5kg
Vattentäthet
IPX 5
Räckvidd
55km

Om elscooters & elsparkcyklar från Ninebot by Segway

1999 grundar den kände uppfinnaren Dean Kamen "the company" och det är det som senare blir känt som Segway. 2013 etableras Ninebot i Beijing. 2015 slår Segway och Ninebot sina kloka huvuden i hop och fokuserar på forskning, utveckling och tillverkning, därav namnet vi ser i dag, Ninebot powered by Segway.


Det började med en Voi... Efter ett par åkturer med hyrscooter, kändes det rimligt att spara på slantarna via en investering i en egen scooter. Den första scootern jag köpte var en Wolf Warrior, en riktig best. Efter första åkturen var jag fast. Jag började leta efter likasinnade, hittade lite kompisar i Linköping att åka med, och vips... så köpte jag en ny scooter. Ytterligare en best men med bättre komfort och åkandet blev helt plötsligt ännu roligare, nu gick det ju att ta några rundor i lokala skateparken också då fjädringen var utom denna värld. Hur som helst, sen startade jag Youtubekanalen @ErnieRides och började göra videos, köpte ytterligare ny scooter, och så blev det ytterligare en. Den första btw, är såld så nu har jag bara tre stycken. Jag har kört en del scooter också hos olika återförsäljare, det kan ni se mer kring om ni kollar in kanalen på youtube. Och när Prisjakt hörde av sig med erbjudande att bli expert här, så ah... kan jag inte annat än att tacka ja. Nu väntar jag på första leveransen av scootrar, ska bli himla roligt att testköra och dela med mig till er, mina tankar om dessa.

Är du vår nya expert?

Det här innehållet är skapat av Prisjakts experter. Just nu söker vi fler kunniga personer som vill tipsa om bra produkter.

Läs mer
Annons
Annons