Prisjakt
HemPrisjakts experterElscootrarTest - Ninebot by Segway Max G2 - 5/5!

Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.

Test: Ninebot by Segway Max G2 - 5/5!

13 september 2023

Expertens betyg:

Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Full Star 5
5.0

Betyg efter behov

Vi betygsätter produkten utifrån vad som kan vara viktigt för dig.
Komforten är på plats!
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Half Star 5
4.5

Det är svårt att inte imponeras över den härliga komfort som Max G2 erbjuder. Med både främre och bakre dämpare får du mycket hög följsamhet när du är ute och kör. De bakre dämparna är ställbara och detta innebär att du kan justera dem efter det underlag du ska köra på. Har du en bråkig väg att ta dig fram på, kanske lite lättare spänning är att föredra. Har du däremot ganska fin asfalt, kan det vara trevligt att spänna åt lite grann.

Gruskörning
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Half Star 4Empty Star 5
3.5

Och då tänker jag främst på grusvägar med rullgrus och stora potthål. Att den har två dämpare gör sitt för komforten om man måste åka på grus men det är inte där den gör sig som bäst. Visst, du kan åka i grus, du kan åka offroad till en grad, men det betyder inte att det är bekvämt.

Prisjakt toppbetyg
Ninebot by Segway Kickscooter MAX G2 E 25 km/h
Elscooters & ElsparkcyklarNinebot by Segway Kickscooter MAX G2 E 25 km/h
fr. 9 899 kr
Hitta bästa pris här
Vem passar produkten bäst för?

Har man en Ninebot av enklare modell kan det vara läge att uppgradera. Max G2 passar dig som önskar hög komfort och bekymmersfritt körande. Har du inte kört dämpat förut så kommer det kännas som att åka på moln. Den passar de flesta personer, det är nog ingen som den inte passar bra till, om man inte har väldigt specifika önskemål såklart.

Dämpning

Brett styre

BMS

Betatester

Grym komfort

Ingen vanlig ringklocka

Tung

Max G2 i sin helhet

Max G2 är uppföljaren till Max G30 och att det pratas mycket om komforten är för att den är designad för just bekväma åkturer.

G2:n är större i chassit, den har fått en mer rymlig ståplatta och ett bredare styre. Ståplattan är uppskattad för oss med större fötter eller som kanske har otympliga skor när vi åker till jobbet. Det bredare styret gör att det är mer bekvämt att köra och det bidrar också till högre stabilitet.

Vidare är chassit IPX5-klassat och batteriet är IPX7-klassat, vilket gör att man inte behöver få panik om det kommer lite lättare regn eller om man råkar köra igenom en vattenpöl.

Max G2 väger ca 25 kg, inget du konkar runt på en längre stund. Det går dock hyffsat att bära nedför trappor om man bor i lägenhet t ex.

Batteri för långa turer

Batteriet är på 15.3 mAh, och kan ge en räckvidd på upp till 70 km. Det påverkas givetvis av flera faktorer, men de flesta kan nog få ut i alla fall 50 km. Ingenting jag har testat närmre dock, då sådana tester är väldigt omfattande. Det beror på förarvikt, körläge, väder m.m.

Men, för att optimera batteriet har Ninebot tagit fram vad de kallar för RideyLONG teknologi.Man kan säga att motorn i kombination med däcken och en optimerad controlleralgoritm, erbjuder därför extra räckvidd.

Tips för dig som vill åka långt är att köra på ECO-läget, det går inte fort men batteriet räcker längre.

Motorn

Scootern är bakhjulsdriven och får fart av en 450 W-motor som peakar på 900 W.

Det gör att man kan nå en topphastighet på 25km/h och åka uppför backar med upp till 22 graders lutning. Motorn är pigg och även om det stundvis saktas ned lite i vissa backar, tar den sig ändå uppför det mesta man kan tänkas stöta på efter vägen.

Ett mer utförligt test av Max G2 kan ni finna på min Youtubekanal, här är del 1.

Dämpare

Jag berörde det i inledningen men värt att ta upp mer ingående.

Varför är den så bekväm att köra? Jo, för att fram sitter en hydraulisk dämpare som tar de första smällarna.

Bak sitter sedan två stycken fjäderdämpare och dessa är justerbara. Du kan dra åt dem eller lossa med medföljande verktyg. Det gör det enkelt att ställa in scootern efter behov. Hitta det läge som passar den sträcka du kör mestadels och sen är det bara att skruva om ifall du byter miljö.

Trafiksäkerhet

I handtagen sitter det blinkers och först var jag skeptiskt till dessa små lampor men när man kört ett tag och nyttjat dem, märker man snabbt att de syns bättre än man först kan tro. Det är bra kraft i lamporna och man syns från båda håll, även i dagsljus.

Vad gäller lampan fram kan det finnas lite att önska men lampor på scootrar ska inte vara som helljus heller. Man både syns och ser även om det hade varit trevligt med något starkare strålkastare.

Givetvis finns en lampa bak med bromsljus och det hjälper till att öka trafiksäkerheten att övriga trafikanter vet vad ens avsikter är.

Däcken

Däcken har också fått en uppgradering. G2 har fått nya 10 tums-däck utan slang med ett lager av självstängande jelly som täpper igen hål upp till 4 mm. Detta gör att risken för en punktering är relativt liten. Viktigt dock är att hålla koll på däcktrycket, jag rekommenderar att man kollar det minst varannan vecka.

Precis som med F2 Pro, kan man också här aktivera betatest för TCS Traction Control System, för att öka scooterns dragningskraft mot marken och detta är särskilt bra när man kör på grus eller halt underlag.

Nu när hösten närmar sig, kan man passa på att testa funktionen när kurvorna börjar bli fyllda av vått underlag samt hala löv som gärna gömmer sig lite extra där man minst anar det.

Värt att ha i åtanke dock, att funktionen ska hjälpa till att hålla en stabilare kurs och är ingen garanti för att du inte kan spinna loss i halka, kör fortfarande försiktigt och ha inte en övertro på funktionen.

Säker körning

G2 Maxs framfart kan saktas ned och stoppas via den främre trumbromsen men också med hjälp av en elektronisk broms bak. Den elektroniska bromsens styrka, ställs in i appen och sen är det bara att köra.

En van förare, gillar ofta att själv ha hela kontrollen och kommer med stor sannolikhet vilja ha mindre bromshjälp.

Det som händer när man ställer in starkare hjälp är att scootern börjar bromsa in redan när man släpper på gasen, vilket medför att även på raksträckor t ex, begränsas farten. Det här är dock en superbra funktion för de ovana och ställer man in den på stark, då är risken att man "skenar" i väg väldig låg. Bra funktion som man får ställa in efter tycke och behov.

Smart BMS

Smart BMS är detsamma som på F2 Pro om ni hunnit läsa det testet.

Funktionen fungerar likadant på de flesta scootrar då det handlar om att installera skydd för överhettning, överspänning, kortslutning, temperaturskydd m.m.

Alla de här funktionerna skapar också en trygghet vid laddning. Det sitter en BMS-controller som övervakar samtliga moment och därmed skapar tryggare laddning.

Sammanfattning

Max G2 är en mycket kul scooter! Det är Ninebots flaggskepp om man ser till deras vanliga scootersortiment.

Börjar man snegla på GT2 däremot, ah då kanske Max G2 får stå åt sidan lite. Men då pratar vi också värstingsortiment.

Men komforten med stor ståplatta, bredare styre, däcken, BMS och allt som allt...ja, då tycker jag nog att denna scooter förtjänar den där 5:an!

Personligen tycker jag ändå att du får mycket scooter för pengarna och så länge du inte kör sönder scootern med galna stunts eller dylikt, ska den bära dig ett bra tag framöver, en långsiktig investering.

Specifikationer

Motor
450W
Hastighet
25km/h
Vattentät:
IPX5 chassi och IPX 7 batteri
Vikt
25kg
Räckvidd
Upp t om 70km

Om elscooters & elsparkcyklar från Ninebot by Segway

1999 grundar den kände uppfinnaren Dean Kamen "the company" och det är det som senare blir känt som Segway. 2013 etableras Ninebot i Beijing. 2015 slår Segway och Ninebot sina kloka huvuden i hop och fokuserar på forskning, utveckling och tillverkning, därav namnet vi ser i dag, Ninebot powered by Segway.


Det började med en Voi... Efter ett par åkturer med hyrscooter, kändes det rimligt att spara på slantarna via en investering i en egen scooter. Den första scootern jag köpte var en Wolf Warrior, en riktig best. Efter första åkturen var jag fast. Jag började leta efter likasinnade, hittade lite kompisar i Linköping att åka med, och vips... så köpte jag en ny scooter. Ytterligare en best men med bättre komfort och åkandet blev helt plötsligt ännu roligare, nu gick det ju att ta några rundor i lokala skateparken också då fjädringen var utom denna värld. Hur som helst, sen startade jag Youtubekanalen @ErnieRides och började göra videos, köpte ytterligare ny scooter, och så blev det ytterligare en. Den första btw, är såld så nu har jag bara tre stycken. Jag har kört en del scooter också hos olika återförsäljare, det kan ni se mer kring om ni kollar in kanalen på youtube. Och när Prisjakt hörde av sig med erbjudande att bli expert här, så ah... kan jag inte annat än att tacka ja. Nu väntar jag på första leveransen av scootrar, ska bli himla roligt att testköra och dela med mig till er, mina tankar om dessa.

Är du vår nya expert?

Det här innehållet är skapat av Prisjakts experter. Just nu söker vi fler kunniga personer som vill tipsa om bra produkter.

Läs mer
Annons
Annons